Hammaslääkäri hammashoitaja ja hymyilevä asiakas

Viisaudenhampaan poisto ja muut suukirurgiset toimenpiteet

Viisaudenhampaan poisto kirurgisesti on yleisin suukirurginen toimenpide. Viisaudenhampaan poisto on ajankohtaista usein silloin, kun ne alkavat puhjeta noin 19-20 vuoden ikäisenä.

On arvioitu että viisaudenhampaan poisto on tarpeellinen n. 70 %:lle nuorista aikuisista sen aiheuttaman oireilun vuoksi. Oireita ovat esimerkiksi hammasta ympäröivän kudoksen tulehtuminen, arkuus tai muu hampaan aiheuttama oireilu. Viisaudenhampaan poisto on tarpeen myös siksi, että niille ei useimmiten ole tilaa normaalissa hammasrivistössä.

Viisauden hampaan poisto Coronaria Hammasklinikalla

Osa viisaudenhampaista voi lähteä pois normaalisti vetämällä, mutta joskus viisaudenhammas pitää poistaa leikkauksella. Jos hammasta ympäröivä kudos on ehtinyt tulehtua, tulehdus hoidetaan pois antibioottikuurilla ennen hampaan poistoa.

Viisaudenhampaan leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa. Viisaudenhampaan poiston jälkeen asiakas saa kotihoito-ohjeet.

Jännittääkö tai pelottaako toimenpide?

Joskus normaalikin toimenpide, kuten viisaudenhampaan poisto, saattaa jännittää tai jopa pelottaa. Nykyaikaiset puudutusmenetelmät tekevät toimenpiteistä kuitenkin kivuttomia, joten jännittäminen on turhaa. Ennen toimenpidettä voidaan käyttää myös esilääkitystä. Osaamme kohdata kaikenlaiset asiakkaat, myös pelkäävät ja jännittävät. Lue lisää hammaslääkäripelosta.

Jos pelko on ylivoimaista ja estää hoidon, on hoito mahdollista tehdä nukutuksessa leikkaussaleissamme. Vaativammat leukakirurgiset toimenpiteet tehdään tietenkin aina nukutuksessa.

Muut suu- ja leukakirurgiset toimenpiteet

Yleinen suu- ja leukakirurginen toimenpide on myös hammasimplanttien laitto. Usein myös ennen kokoproteesin tai osaproteesin valmistamista suun alueen pehmytkudoksia joudutaan hyvän lopputuloksen varmistamiseksi muotoilemaan.

Suukirurgit ottavat lisäksi koepaloja suun limakalvoilta, poistavat hampaita ja tekevät juurenkärkien alueella olevien tulehduspesäkkeiden poistoja eli resektioita.

Hampaan juurenpään leikkaus eli resektio

Hampaan juurenpään leikkaus eli resektio tehdään, jos tavanomainen juurihoito ei riitä juuren kärjen tulehduksen hoidoksi. Juurenpään leikkaus tehdään myös, jos aiemmin juurihoidetun hampaan juurenkärki jostain syystä tulehtuu uudelleen.

Juurenpään leikkauksessa tulehduspesäke poistetaan ja korvataan juurentäytteellä, jonka jälkeen tulehduksen paraneminen alkaa.

Ienleikkaus

Joskus pitkälle edennyt parodontiitti eli hampaiden kiinnityskudossairaus voi vaatia muiden tukihoitojen lisäksi ienten leikkauksen. Ienleikkaus voidaan tehdä myös, jos ikenessä on liikakasvua tai vetäytymä, tai jos hampaiden kiinnityskudosta joudutaan muotoilemaan proteesia varten.

Hyvää hoitoa paikallispuudutuksessa tai nukutuksessa

Suurin osa vastaanotolla tehtävistä suukirurgisista toimenpiteistä voidaan hoitaa normaalissa paikallispuudutuksessa. Tarvittaessa nukutuksessa tehtäviä hoitoja varten käytössämme on leikkaussaleja. Nukutus onnistuu Kempeleen, Helsingin ja Tampereen Hammasklinikoilla.

Kysy lisää

Jos haluat kysyä lisää viisaudenhampaan poistosta tai muusta suu- tai hammaskirurgisesta toimenpiteestä, älä epäröi ottaa yhteyttä- Asiantuntijamme vastaavat mielellään kaikkiin mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin.