hymyileva seniorinainen hammaslaakarin vastaanotolla

Vanhusten hammashoito

Vanhusten hampaiden ja suun kunnosta huolehtiminen on erittäin tärkeää, varsinkin jos ikäihminen sairastaa jotain perussairautta, kuten diabetesta tai sydän- ja verisuonitauteja. Hyvä suuhygienia ja hammasterveys on tärkeää yleisterveydelle. Ikäihmisen hyvä hampaiden hoito on myös perussairauksien hoitoa ja ehkäisee monia ongelmia.

Ikäihmisen suuhygienia

Vanhusten suuhygienia voi olla hankalaa, kun näkökyky, muisti tai käden motoriikka alkavat ikääntyessä heikentyä. Siksi ikäihmisen suuhygienian hoidossa on merkitystä sillä, että myös läheiset tai mahdolliset kotipalvelutyöntekijät kiinnittävät huomiota hampaiden hoitoon.

Hampaiden ja suun puhdistus aamuin illoin

Vanhuksen tulee puhdistaa hampaat ja ienrajat joka aamu ja ilta pehmeällä hammasharjalla sekä fluorihammastahnalla. Samalla hammasvälit tulee puhdistaa hammaslangalla tai hammasväliharjalla, riippuen hampaiden välien koosta. Kielen pinta on hyvä puhdistaa joko hammasharjalla tai erityisellä kielenpuhdistimella.

Suun ja hampaiden hyvä puhdistaminen ehkäisee hampaiden reikiintymistä, ientulehdusta ja hampaiden kiinnityskudossairautta eli parodontiittia, joka voi johtaa hampaiden irtoamiseen. Ientulehdusta on hyvä ehkäistä myös siksi, että ientulehduksen on arvioitu olevan yhteydessä sydäninfarktin riskiin.

Vanhuksen hammasproteesin hoito ja suun puhdistus

Monella vanhuksella on hammasproteesi. Hammasproteesi tulee puhdistaa päivittäin proteesin puhdistukseen tarkoitetulla erikoishammasharjalla ja -tahnalla. Samalla on hyvä puhdistaa myös suu ja kieli. Puhdistuksen ajaksi proteesi otetaan pois suusta.

Puhdistus on hyvä tehdä vaikka vesiastian päällä, jotta proteesi ei putoa altaaseen tai lattialle ja rikkoudu. Proteesia ei saa pestä liian kuumalla vedellä. Muutaman kerran viikossa proteesin voi tehopuhdistaa apteekista tai kaupoista saatavien poretableteilla esimerkiksi juomalasissa, johon laitetaan puhdasta vettä ja poretabletti.

Jos hammasproteesi alkaa tuntua ikävältä, on hyvä hakeutua hammaslääkärille tarkistamaan, onko proteesissa huollon tai uusimisen tarve, tai piileekö proteesin alla ikenissä esimerkiksi jokin tulehdus.

Suun kuivuminen on tavallinen ikäihmisen vaiva

Suun kuivuminen on hyvin tavallinen ikäihmisen vaiva. Suun kuivumista aiheuttavat iän myötä tulevat sairaudet ja niiden hoitamiseen käytetyt lääkkeet, jotka vähentävät syljen määrän eritystä. Syljen vähäisyys taas altistaa hampaita reikiintymiselle ja suun sienitulehduksille.

Jos suuta kuivaa, on hyvä juoda runsaasti vettä ja kostuttaa suuta muutoinkin välillä vedellä. Ksylitolia sisältävien pastillien imeskely auttaa, kun taas sokeria sisältävien pastillien käyttöä on hyvä välttää.

Ota rohkeasti yhteyttä

Vastaanotoillamme työskentelee erityisesti vanhusten hammashoitoon perehtyneitä hammaslääkäreitä. Jos jokin asia omassa tai läheisen hampaiden tai suun terveydessä mietityttää, suuhygienistimme ja hammaslääkärimme vastaavat ja auttavat mielellään!